Charakteristika bloku:
Připomeneme si znaky léta, zaměříme se na přírodu živou i neživou /např.sbírání bylinek a jejich sušení, zkoumání a pozorování hmyzu lupou, jejich porovnávání v encyklopediích, atlasech/, ale i na léto jako čas dovolených, výletů, odpočinku, otužování sluncem a vodou. Připomeneme si nebezpečí, které nám může v přírodě hrozit – neznámé prostředí, bodavý hmyz…, s blížícím se koncem školního roku si zopakujeme pomocí soutěží a her, co jsme se
naučili, připravíme společné odpoledne dětí a rodičů na školnízahradě s pasováním školáků a táborákem.
Doporučená témata: 1. Pepa ve světě broučků
2. Pepa hasí s hasiči, oheň jenom zasyčí
3. Na sluníčku, u vody, Pepa s loďkou závodí
4. Pepa jede na dovolenou
Integrované bloky III., IV., V.a VI. mají společné téma – sledování změn, souvisejících se střídáním čtyř očních období, proto jsou další části /kompetence, dílčí vzdělávací cíle a očekávané výstupy/ společné.
Kam směřujeme:
Kompetence k učení:
- soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá přitom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
- získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a učení
- klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá,co se kolem děje,chce porozumět věcem , jevům a dějům, které kolem sebe vidí, poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo
- má elementární poznatky o světě přírody, která je obklopuje
Kompetence k řešení problémů:
- odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých
- všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí
- užívá při řešení myšlenkových i praktických problémů logických, matematických i empirických postupů, pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích
- zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti
Kompetence komunikativní:
- průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci
- slovně reaguje a vede smysluplný dialog
- komunikuje v běžných situacích bez zábran a ostychu s dětmi i dospělými, chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
- ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní
Kompetence sociální a personální:
- samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
- umí odmítnout nevhodné chování i komunikaci, která je nepříjemná
- spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti
- odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, a také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
Kompetence činnostní a občanské:
- svoji činnost a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
- dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se ohleduplně a odpovědně k okolnímu prostředí
- odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
- ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit