Charakteristika bloku:
Zahrnuje vše, co přináší začátek školního roku,seznamuje děti s novým prostředím MŠ, tzn. s budovou, zahradou, okolím školy, všemi pracovnicemi, které se o ně budou starat. Dále zahrnuje rozvíjení sebeobsluhy, hygienických a stravovacích návyků, poznávání své značky, úklid svých věcí, ale i hraček a stavebnic na své místo, stanovení pravidel společenského a bezpečného chováním ve styku s dětmi i s dospělými, při hrách, vycházkách, pobytu na školní zahradě pomocí piktogramů nebo obrázků. Společně pomáháme s adaptací dětí na nové prostředí, ve kterém se ocitly bez svých nejbližších, zaměříme se na zvládání základních pohybových dovedností a prostorové orientace, poznávání vlastního těla.
Doporučená témata: 1. Pepa se seznamuje s kamarády ve školce
2. Pepa poznává školku a učí se nové věci
Kam směřujeme:
Kompetence k učení:
§ získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a dalším učení
§ pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, užívá jednoduchých pojmů, znaků, symbolů, experimentuje
§ dovede postupovat podle instrukcí
§ klade otázky a hledá na ně odpovědi , aktivně si všímá, co se děje kolem něho,
§ chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí
§ odhaduje své síly,učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých
§ učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnosti a záměrně si zapamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo
Kompetence k řešení problémů:
§ řeší problémy, na které stačí, známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně /na základě nápodoby či opakování/, náročnější s oporou a pomocí dospělého
§ všímá si dění v bezprostředním okolí
§ problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti, postupuje cestou pokusu omylu
§ chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli
Kompetence komunikativní:
§ domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
§ v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými, chápe, že být komunikativní , vstřícné , iniciativní a aktivní je výhodou
§ průběžně rozšiřuje slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s
okolím
Kompetence sociální a personální:
§ dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším,
rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování,agresivitu,lhostejnost
§ ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje, v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku, je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
§ při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně,
nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout
§ spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim
§ chápe, že nespravedlivost, ubližování,ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou,
§ dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování
Kompetence činnostní a občanské
§ spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
§ dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí /přírodní i společenské/
§ uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat
§ chápe,že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také zodpovídá