Charakteristika bloku:
Tento blok se zaměřuje na oslavy a svátky, které nás čekají během celého školního roku.
Zaměříme se na podporování tvořivosti na základě vlastních prožitků, a to ve spolupráci s rodinou, což by se mělo projevit v posilování vztahů mezi dětmi, rodinou a školou.
Budeme děti seznamovat se zvyky a tradicemi v našem regionu, v našem městě jsou to Martinské hody, a k nim patří kyjovský kroj, hodové písničky a tance /spolupráce s dětským folk.souborem Kyjovánek, jehož jsou některé děti členové/. Hodně času věnujeme vánočním svátkům, připomeneme si vánoční zvyky a tradice počínaje adventem, připravíme předvánoční posezení s rodiči a zakončíme Tříkrálovou koledou. Vánoční období nám nabízí zaměřit se na prosociální chování - pomoc druhým, úctu k rodině, sounáležitost s ostatními, cizokrajné země, lidé různé pleti.
Legrace a veselí není nikdy dost – takový bude náš Masopust. Velikonoce budou opět zaměřeny
na tradice a zvykynašeho regionu s povídáním o významu těchto svátků. S jarem přichází také svátek maminek, potom tatínků a nakonec dětí, tedy i celé rodiny. Chceme , aby si děti uvědomovaly důležitost rodiny, lásky v rodině a v životě vůbec. V rámci tohoto bloku učíme děti tolerancijiných názorů a kultur.
Doporučená témata: 1. Pepa na hodech
2. Pepa se čertů nebojí
3. Pepa se těší na Vánoce
4. Tři králové jedou k nám
5. Pepa jde na karneval
6. Pepa o Velikonocích
7. Pepa s mámou a tátou
8. Pepa slaví den dětí
Kam směřujeme:
Kompetence k učení:
- má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách, orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
- učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně
si zapamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle
instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
- pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí
Kompetence k řešení problémů:
- přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
- spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací, hledá různé možnosti a varianty, využívá přitom dosavadní zkušenosti, fantazii a představivost
- nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale i za snahu
- rozlišuje řešení, která jsou funkční /vedoucí k cíli/, a řešení, která funkční nejsou, dokáže mezi nimi volit
Kompetence komunikativní:
- ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit, má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku
- dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává
/knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp./
- ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky,sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
- dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
Kompetence sociální a personální:
- projevuje dětským způsobem citlivost a ohleduplnost k druhým, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
- napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
- je schopné respektovat druhé, vyjednávat , přijímat a uzavírat kompromisy
- samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
- je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem
Kompetence činnostní a občanské:
- zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění
- k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně, váží si práce i úsilí druhých
- dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky
- má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat
- uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat, chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu