Charakteristika bloku:
V tomto integrovaném bloku chceme děti seznamovat s tím, s čím se denně setkávají , ať už doma nebo v mateřské škole,na vycházkách atd . Budou rozeznávat pracovní profese,nářadí a výrobky,materiály ze kterých jsou vyrobeny, budeme si vyprávět o naší planetě Zemi, čím jí lidé ničí a jak jí můžeme pomáhat, o světadílech, cizích zemích, o naší vlasti, našem městě, zaměříme se na získávání znalostí o dopravních prostředcích a jejich využití, částečně ovládat pravidla silničního provozu, chování dětí jako chodců či cyklistů ,na utváření vztahů k životnímu prostředí se zaměřením na živočichy žijící na různých světadílech a kolem nás. Dále se budeme snažit vychovávat z dětí budoucí čtenáře, podporovat zájem o knihy a dětskou literaturu pokračováním dlouhodobého projektu „Celé Česko čte dětem“ ve spolupráci s městskou knihovnou a rodiči.
Doporučená témata: 1. Až Pepa vyroste, bude z ní...
2. Pepa řídí raketu, co obletí planetu
3. Pepa značky pozná, v dopravě se vyzná
4. Pepa v knihovně
Kam směřujeme:
Kompetence k učení:
- získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a dalším učení
- hledá odpovědi na otázky, všímá si, co se kolem děje,chce porozumět věcem, jevům a dějům,
- které kolem sebe vidí
- má elementární poznatky o světě lidí, kultury přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách
- orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
- soustředěně pozoruje, objevuje
Kompetence k řešení problémů:
- všímá si dění i problémů v nejbližším okolí, přirozenou motivací k řešení dalších problémů
a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
- řeší samostatně problémy, na které stačí, náročnější s oporou a pomocí dospělého
- rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedou k cíli), a řešení, která funkční nejsou, dokáže mezi nimi volit
Kompetence komunikativní:
- ovládá řeč, vhodně formuluje věty, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky a odpovědi, rozumí slyšenému.
- průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci.
- dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, atp)
- ví, že se lidé dorozumívají cizími jazyky a že je možné se je učit.
Kompetence sociální a personální:
- uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
- spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti,dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim
Kompetence činnostní a občanské:
- svou činnost a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
- odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem a také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se jim
- chápe, že se může o tom, co udělá rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá
- má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení, k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně, váží si práce a úsilí druhých
- chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činnost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky.
- dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí